מחוללי היסטוריה שאינם קיימים

על פרומתאוס ועל שבט הדורים

.

הדורים לא היו קיימים

המאמר "יציאת מצרים: הסיפור שמאחורי הקלעים" מספר על תפקידם של הדנאים ביציאת בני ישראל ממצרים ועל תוצאת הלוואי של היציאה – היעלמותה של הציוויליזציה המיקנית.

בספרות נטען פה ושם, כי הציוויליזציה המיקנית נפלה כתוצאה מפלישת שבטי הדורים, שהגיעו לפלופונס ממקום כלשהוא בצפון. טענה זו אינה עומדת במבחן ההוכחה.:

- הציוויליזציה המיקנית חדלה להתקיים באמצע המאה ה- 12 לפנה"ס. בתקופה ההיא הייתה אוכלוסיית אירופה מיוצגת על ידי בני אדם פרימיטיביים, שנדדו לבד או בזוגות ברחבי היבשת תוך חיפוש אחרי מזון. המזון בטבע היה נדיר, והמצב מנע מבני האדם מלהתקבץ בקבוצות (קרא/י את המאמר "מי אתה, פרעה?"). לכן עצם הקיום של השבט הדורי בתקופה ההיא באירופה מוטל בספק רב.

- הציוויליזציה המיקנית הותירה לנו סימנים בלתי מעורערים אודות רמתה הטכנולוגית הגבוהה: גידול בעלי חיים וצמחים לצורכי מזון, טכנולוגיות בנייה מתקדמות, כלי עבודה וכלי נשק מברזל, מרכבות וספינות. ננסה להניח כי שבטי הדורים היו קיימים. כדי להביס את המיקנים, הם היו זקוקים לאמצעי לחימה שאינם נחותים מאלו של המיקנים. לכן במקומות מוצאם הם היו צריכים להשאיר סימנים לקיומה של ציוויליזציה מתקדמת. אך לא נמצאו על ידי ארכיאולוגים שום ממצאים המוכיחים על קיום ציוויליזציה שכזאת.

- בעקבות העלמותה של הציוויליזציה המיקנית הגיעה ליוון "תקופת החושך". ארכיאולוגים טוענים כי לא נמצאו סימני פעילות אנושית במשך 420 שנים בשטח זה. היכן נעלמו הדורים לאחר שהם הביסו את המיקנים? אין תשובה בספרות!

התשובה היא פשוטה: אין שום קשר בין היעלמותה של הציוויליזציה המיקנית לבין שבטי הדורים.

.

הדורים כן היו קיימים

על פי המיתולוגיה היוונית הדורים הם צאצאיו של האיש בשם דורוס (Δῶρος) [dorus], נינו של פרומתאוס (Προμηθεύς), מלך הסקיתים. ידוע שמי שהציל את פרומתאוס שהיה קשור בשרשראות לסלע, הוא הרקולס, שהרג את הנשר שניקר את הכבד של פרומתאוס.

הרקולס חי בסוף המאה ה- 11 לפנה"ס (ראה/י את המאמר "איפה קבור הרקולס?"). לכן דורוס, נינו של פרומתאוס, חי כנראה בסוף המאה ה- 10 לפנה"ס. במשך יותר מ- 200 שנה שבין תקופתו של דורוס לבין תחילת היווצרותה של המיתולוגיה היוונית בסוף המאה ה- 8 לפנה"ס (קרא/י את המאמר "המעגל נסגר"), כמות צאצאיו של דורוס כנראה הגיעה למספר די גדול כדי להשפיע על התהליכים הפוליטיים ביוון העתיקה. לכן הדורים משחקים תפקיד לא מבוטל במיתולוגיה היוונית. עם זאת, ניתן לומר בביטחון מלא, כי בתקופת היעלמותה של הציוויליזציה המיקנית באמצע המאה ה- 12 לפנה"ס, דורוס והדורים עוד לא היו קיימים.

.

תַּלְמַי ופרומֵתֶאוּס

ידועים לנו 2 שמות יווניים בעלי מבנה דומה:

Πτολεμαῖος [ptolemayos] & Προμηθεύς [promiteus]

שם Πτολεμαῖος נוצר מהשורש העברי ת-ל-מ. להלן דוגמת שימוש מספר במדבר:

יג,כב וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד-חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי, יְלִידֵי הָעֲנָק; וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם.

שם Προμηθεύς נוצר מהשורש העברי ר-מ-ס. להלן דוגמת שימוש מספר דברי הימים:

ב כה,יח וַיִּשְׁלַח יוֹאָשׁ מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל, אֶל-אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה לֵאמֹר, הַחוֹחַ אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן שָׁלַח אֶל-הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן לֵאמֹר, תְּנָה-אֶת-בִּתְּךָ לִבְנִי לְאִשָּׁה; וַתַּעֲבֹר חַיַּת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן, וַתִּרְמֹס, אֶת-הַחוֹחַ.

משמעות מקורית של המילה Προμηθεύς היא "רומס". במאה ה- 7 לפנה"ס בתהליך התפתחות השפה היוונית מילה זאת קיבלה משמעות חדשה של "נביא", כנראה כתוצאה מיחס אוהד של היוונים לדמותו של פרומתאוס.

.

דורוס

השם היווני Δῶρος [דורוס] נוצר מהשם הארמי "דור".

לפי כתובות המלך פרעה רעמסס השני נוסד הישוב דור על חוף הים התיכון במאה ה- 13 לפנה"ס או אף מוקדם יותר.

בשנת 1154 לפנה"ס הדנאים נחתו על חופי גוש דן וכעבור זמן קצר נדדו צפונה לאיזור הר חרמון (קרא/י את המאמר "המעגל נסגר"). תוך הנדידה קבוצת דנאים התפצלה והתיישבה בישוב דור.

Dor 01 He

בסוף המאה ה- 10 לפנה"ס ישוב דור הפך לעיר נמל חשובה. לא מין הנמנע שקיים קשר בן שם הנין של פרומתאוס לשם העיר דור.

.


באתר זה ישנם מאמרים אחרים. הרשימה כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>